About « Tip Menggunakan Komputer

About « Tip Menggunakan Komputer

Tip menggunakan komputer.

Hidup dengan komputer, mati pun dengan komputer. Ini lagi dengan smartkomputer, apakah bendanya…..Apa itu smartkomputer? Lagi-lagi komputer, lagi-lagi komputer, tak habis-habis dengan komputer. Bendanya sama saja, smartkomputer itu komputer juga, cuma pada sebutan ditambah smart dihadapannya. Mengapa pula smartkomputer, bagaimana tak smart, komputer sekarang jauh bezanya dengan komputer dua puluh tahun dahulu. Waktu itu tugas atau fungsi sesuatu komputer masih terhad kepada dua atau tiga tugas sahaja. Iaitu memperoses perkataan dan memperoses data sahaja. Ia juga dikenali sebagai komputer peribadi. Tapi sehingga atikel ini ditulis komputer peribadi ini sudah mempunyai fungsi yang berbagai-bagai.
Fungsinya bertambah lagi seperti sambungan internet, menperoses grafik, menonton video, mendengarmuzik dan bermain game.
Sebenonya saya tidak mahu cakap banyak-banyak. Ramai orang dan semua orang sudah tahu apa itu fungsi sesabuah komputer, lebih lagi smart komputer. Cerita yang hendak saya sampaikan disini ialah bagaimana sebuah komputer itu boleh meringkaskan tugas-tugas atau kerja-kerja kita yang berulang-ulang kali dalanm sehari atau dalam seminggu dua atau tiga kali. Kerja-kerja bergini cukup membosankan sesiapa saja yang mempunyai tugas harian yang sedemikian.
Sebuah smartkomputer boleh kita aturkan agar dia (komputer) dapat membantu meringkaskan tugas harian dengan tiga atau empat klik saja. Katakan kita akan menghantar lima puluh pucuk surat yang dicitak nama dan alamat nya di sampul surat masing-masing. Caranya sudah tentu kita taipkan nama dan alamatnya baru kita citak. Tetapi yang kita hedak buat ialah komputer itu akan mencitakkan nama dan alamat penerima surat itu dari data yang tersimpan dikomputer dan kita hanya mengklik dua tiga kali saja, dan kerja kita akan selesai dengan tidak membosankan kita. Selain itu kesilapan dapat di minimakan atau dizerokan terus kerana kesilapan menaip berulang telah dapat dielakkan. Inilah yang dimaksudkan smartkomputer.

Tinggalkan komen